Volkswagen laat ID.3 zien en opent voorinschrijvingen

Het is zover: ook Volkswagen presenteert de eerste elektrische auto. Deze week opende het automerk de voorinschrijvingen voor de ID.3, voorheen bekend onder de naam ID Neo. De autofabrikant start met de productie van 30.000 auto’s. Deze worden vanaf 2020 geleverd.

De ID.3 is de eerste auto uit de ID-lijn, die in 2016 aangekondigd werd. Naast de sedan bestaat de ID lijn inmiddels uit een drie andere elektrische auto’s: een crossover, een autonoom rijdende auto en een bestelbus. Die modellen heten nu nog de Crozz, Vizzion en Buzz. Of ze, net als de Neo, een letter krijgen, moet later blijken. De productieversie van de ID.3 wordt op de autoshow van Frankfurt in september gepresenteerd.

Aanbetaling

Een pre-order voor de ID.3 vraagt om een aanbetaling van € 1.000. Het prijskaartje van de auto ligt volgens Volkswagen in Duitsland tussen € 30.000 en € 40.000, afhankelijk van de batterijvariant die gekozen wordt. De ID.3 komt met drie batterijvarianten, de eerste heeft een bereik van maximaal 330 kilometer, de tweede een bereik van 420 kilometer en de derde een bereik 550 kilometer.

De variant die nu te bestellen is, krijgt een actieradius van 420 kilometer. In de voorinschrijving is ruimte voor 30.000 auto’s. Wie nu al een auto bestelt, mag gratis 2.000 kilowattuur laden bij de laadstations van IONITY, een laadnetwerk waar Volkswagen aan meewerkt.

CO2-neutrale productie

De productie van de auto moet zoveel mogelijk CO2-neutraal gaan gebeuren. Bij zowel de batterijproductie als de productie van de auto zelf wordt daarop ingezet. Emissies die niet te voorkomen zijn bij de productie, zullen met carbon offsets gecompenseerd worden.

“Met de ID.3 maken we de elektrische auto geschikt voor massamobiliteit. In eerste instantie elektrificeren we Europa met de ID.3 en daarna andere regio’s met andere modellen uit de ID family”, stelt Jürgen Stackmann, lid van de raad van bestuur van Volkswagen.

Vol inzetten op elektrisch

Dat Volkswagen inzet op elektrische mobiliteit is na het dieselschandaal geen verrassing meer. In 2025 moeten in zestien fabrieken elektrische auto’s gemaakt worden; de fabrikant verwacht dat er dan vijftig elektrische VW-modellen op de markt zijn.


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *